Κείμενα

Πληρώσαμε 5 φορές πάνω το Ελ. Βενιζέλος

Ημερομηνία: 15 Απριλίου 2010

Δημόσιο - ΔΕΚΟ

Με την κατασκευή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και το πόσο κόστισε και συνεχίζει να κοστίζει στον Έλληνα φορολογούμενο ασχολήθηκε την Πέμπτη η εκπομπή «Ζούγκλα», αποκαλύπτοντας λεπτομέρειες που δημιουργούν ερωτήματα τα οποία μένουν μέχρι σήμερα αναπάντητα.

Ο Ιωάννης Τερεζάκης, ανώτερο στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κατήγγειλε με στοιχεία πως το έργο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών πληρώθηκε τελικά σε πολλαπλάσια τιμή από την αρχική.

Το 1991, η αρχική προσφορά της γερμανικής εταιρείας HOCHTIF, σχετικά με την κατασκευή του αεροδρομίου, ήταν 1,7 δισεκατομμύρια γερμανικά μάρκα. Όταν η σύμβαση ετέθη σε ισχύ το 1994, περιέργως τα μάρκα έγιναν ECU και το κόστος του έργου ...πενταπλασιάστηκε.

Όσο για το πραγματικό κόστος του νέου αεροδρομίου, το ανώτερο στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υποστηρίζει πως αυτό ήταν 300 εκατομμύρια ευρώ, με βάση τα τιμολόγια που κατέθεσαν οι υπεργολάβοι, και όχι 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ, όπως ισχυρίστηκε στον ισολογισμό του ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, το 2001.

Όπως υποστηρίζει ο κ. Τερζάκης στην καταγγελία του, βάσει του πλασματικού κόστους κατασκευής του νέου αεροδρομίου διαμορφώθηκαν και οι αδικαιολόγητα υψηλές τιμές στα αεροπορικά εισιτήρια του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος. «Με την τιμολογιακή πολιτική που ακολουθεί ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κάνει κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης» λέει ο ίδιος με νόημα.

Και μια λεπτομέρεια που πέρασε σχεδόν απαρατήρητη. Εργοδότης και επιβλέπουσα αρχή του νέου αεροδρομίου ήταν ουσιαστικά η γερμανική κατασκευαστική εταιρεία HOCHTIF, με την ανοχή του ελληνικού δημοσίου (και με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει).

Το ανώτερο στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει από το 2005 καταθέσει μηνυτήρια αναφορά προς τον τότε υπουργό Δικαιοσύνης, τον Πρόεδρο και τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ζητώντας να ελεγχθεί ο υπερδιπλασιασμός του κόστους κατασκευής του αεροδρομίου.

Δεν έμεινε, όμως, μονάχα εκεί. Ακολούθησαν τρεις επιστολές του κ. Τερεζάκη προς τον πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή, το 2006, το 2007 και το 2008, με το ίδιο ακριβώς αίτημα. Όπως λέει ο ίδιος, δεν υπήρξε καμία απολύτως αντίδραση …

Οι βολές του κ. Τερεζάκη στρέφονται κυρίως κατά του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, ενώ θέτει το ερώτημα γιατί δεν δόθηκαν ποτέ απαντήσεις στις αλλεπάλληλες ερωτήσεις πολλών ευρωβουλευτών για το συγκεκριμένο θέμα.

Στην εκπομπή παρενέβη ο Κώστας Λαλιώτης υπενθυμίζοντας ότι το έργο μονογράφηκε επί κυβέρνησης Μητσοτάκη, ενώ υποστήριξε ότι επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ έγινε επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης προς όφελος του Ελληνικού Δημοσίου.

Ο κ. Λαλιώτης, που ήταν υπουργός ΠΕΧΩΔΕ όταν κατασκευαζόταν το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, υποστήριξε ότι όχι μόνο το έργο δεν υπερκοστολογήθηκε, αλλά υπήρξε και όφελος για το ελληνικό Δημόσιο.

Γιώργος Στεργιόπουλος

http://www.zougla.gr/news.php?id=28659

Η Συγκάλυψη της Απάτης στο Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος

Συγκλονιστικό κατηγορώ από υψηλόβαθμο στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας (τ. Αντιπρόεδρος Επιτροπής Βελγίου) και ανωτάτου υπαλλήλου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κατά του Πρωθυπουργού για την συγκάλυψη του σκανδάλου στο Γερμανικό Αεροδρόμιο «ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ». Ο κ. Γιάννης Τερεζάκης θέτει με την επιστολή - ντοκουμέντο, προς τον Πρωθυπουργό, ευθέως την πρόκληση: «αν πιστεύετε τα περί διαφάνειας ξεσκεπάστε το σκάνδαλο των δύο ΔΙΣ ΕΥΡΩ».

Στο...Πασχαλιάτικο δώρο του προς τον κ. Κ. Καραμανλή ο γνωρίζων πρόσωπα, καταστάσεις και...αρπαχτές περιγράφει με αδιάσειστα στοιχεία την μεγάλη «κομπίνα» της Hochtief που συνεχίζει να στερεί σημαντικά ποσά από το Δημόσιο Ταμείο, ενώ με μία μόνο πράξη θα μπορούσε η Ελληνική πολιτεία να καλύψει από διαφυγόντα, το 1% του ελλείμματος για το οποίο η χώρα μας είναι υπό επιτήρηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η πλήρης επιστολή με ημερομηνία 3/4/2007 του κ. Τερεζάκη προς τον Πρωθυπουργό έχει ως εξής:

Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ,

Επιτρέψτε μου να σας υπενθυμίσω την επιστολή μου της 4 Δεκεμβρίου 2006 σχετικά με την απάτη των 2.000.000.000 Ευρώ που διέπραξε εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου η Γερμανική Εταιρία Hochtief AG vorm. Gebr. Helfmann στα πλαίσια της κατασκευής του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών στα Σπάτα (ΔΑΑ).
Από επίσημα στοιχεία (αίτηση του ΥΠΕΘΟ στο Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., ισολογισμοί των εμπλεκομένων εταιρειών, ΦΕΚ κλπ) σας εξηγήθηκε ότι η Γερμανική διοίκηση του ΔΑΑΕ ΑΕ από τα 2.280.000.000 Ευρώ που ανακοίνωσε ότι ήταν το κόστος του αεροδρομίου πλήρωσε βάσει των δηλωμένων στην Εφορία τιμολογίων μόνο 275.000.000 Ευρώ και τα υπόλοιπα τα έκλεψε* με τον έχοντα δικαίωμα υπογραφής Γερμανό Γενικό Διευθυντή του ΔΑΑ ΑΕ, τον Δρ. Joerg Schill που το 1996 διέμενε στην σουίτα 815 του Ξενοδοχείου Divani Caravel Λεωφ. Αλεξάνδρου 2, την οποία το ΥΠΕΘΟ στην αίτηση του Ταμείου Συνοχής που απέστειλε στις 15.3.1996 στην ΕΕ ανέγραψε ως την διεύθυνση του Οργανισμού αρμόδιου για την εκτέλεση του έργου και του Οργανισμού στον οποίο θα γίνουν οι πληρωμές.

Σας γνωστοποιήθηκε επίσης ότι πέραν της απάτης στα πλαίσια της κατασκευής, η Γερμανική διοίκηση του ΔΑΑ ΑΕ με ανεξέλεγκτο τρόπο χρησιμοποιώντας προφανώς ανύπαρκτα δικαιολογητικά εξαφανίζει ετησίως περίπου 200.000.000 Ευρώ από τις εισπράξεις του αεροδρομίου που ανέρχονται στα 350.000.000 Ευρώ (συνολικά πραγματικά έξοδα γύρω στα 150.000.000 που συνίστανται στην αποπληρωμή των δανείων, έξοδα προσωπικού κ.λ.π.)

Στη συνέχεια της επιστολής μου της 4 Δεκεμβρίου 2006 μου κοινοποιήθηκε εσωτερικό έγγραφο του Γ.Γ. του ΥΠΕΘΟ για έλεγχο στον ΔΑΑ ΑΕ (περιέργως ο κ. Υπουργός που στις αρχές 2005 σύστησε συνεργείο για τον έλεγχο των τιμολογίων και τον μη καταβληθέντα φόρο εισοδήματος των 525.000.000 ευρώ δεν έχει μέχρι σήμερα προβεί σε κάποια δήλωση), ηλεκτρονικό μήνυμα του ΥΠΑΝ ότι δεν είναι αρμόδιο για το μονοπώλιο του ΔΑΑ ΑΕ και επιστολή του Υπουργού κ. Αναστ. Παπαληγούρα ότι τα στοιχεία διαβιβάστηκαν στην Δικαιοσύνη (προφανώς χωρίς να βγει ανακοινωθέν τύπου).

Το τελευταίο διάστημα η Κυβέρνηση ασχολείται με το θέμα των ομολόγων και το που κατέληξαν προμήθειες μερικών δεκάδων εκατ. Ευρώ τα οποία και εάν εντοπισθούν δεν θα επηρεάσουν την καθημερινότητα του πολίτη, ενώ για την υπόθεση του αεροδρομίου των Σπάτων όπου η Κυβέρνηση δύναται να εισπράξει 2.000.000.000 Ευρώ και να μειώσει το δημοσιονομικό έλλειμμα κατά 1%, δεν δείχνει ενδιαφέρον αποφεύγοντας και οποιαδήποτε ανακοίνωση στα ΜΜΕ. Αναρωτιέται κανείς πώς γίνεται για την υπόθεση των ομολόγων να παίρνετε πρωτοβουλία κάνοντας δηλώσεις στην Βουλή ενώ για το αεροδρόμιο των Σπάτων δεν απευθύνετε ούτε συστάσεις στα Υπουργεία για την είσπραξη των χρημάτων και την δραστική μείωση των χρεώσεων του ΔΑΑ ΑΕ συμπεριλαμβανομένης και της κατάργησης του Σπατόσημου το οποίο είναι αντίθετο με το άρθρο 49 της Συνθήκης ΕΚ.

Η υπόθεση των Σπάτων ξεκίνησε με μία πρώιμη υπογραφή ανάθεσης επί Κυβερνήσεως του κου Μητσοτάκη το 1993 και στην συνέχεια επί Κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ με σωρεία παρανομιών εξαφανίστηκαν 2.000.000.000 Ευρώ (μέχρι και τον τότε Διοικητή της ΕΤΕ, μακαρίτη Θεοδ. Καρατζά, τοποθέτησαν το 1997-8 στο Δ.Σ. του ΔΑΑ ΑΕ προφανώς για να διευκολυνθεί ο Δρ. Joerg Schill να μεταφέρει τα τεράστια ποσά στο εξωτερικό). Θα μπορούσε σήμερα ο κος Αράπογλου να ανακοινώσει σε ποιους λογαριασμούς μετέφερε η ΕΤΕ τα 3.537.162.374 DM που εμφανίζονται στον ισολογισμό 2000 του ΔΑΑ ΑΕ ως προκαταβολές για την κατασκευή του έργου. Από την ανάληψη των καθηκόντων της, η Κυβέρνηση όχι μόνο δεν ερευνά που κατέληξαν οι προκαταβολές αυτές, αλλά δια μέσου της διοίκησης του ΔΑΑ ΑΕ επιτρέπει στην Hochtief AG να υπεξαιρεί εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Ο διορισθείς από την εποχή της εκταμίευσης των προκαταβολών Πρόεδρος του ΔΑΑ ΑΕ, κος Κ. Βαίτσος διατηρείται άθικτος στην θέση του και οι αρμόδιοι Υπουργοί σας του ανανέωσαν την θητεία. Η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ) που της κοινοποιήθηκε η επιστολή της 4 Δεκεμβρίου ζήτησε και είχαμε ήδη μια πρώτη συνάντηση.

Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ, εάν πραγματικά το εννοείτε, ότι η Κυβέρνησή σας δεν χαρίζεται σε κανένα και ότι είναι άτεγκτη σε οποιοδήποτε φαινόμενο διασπάθισης του δημοσίου χρήματος λάβετε κάποια μέτρα για να διορθωθούν οι παρανομίες στην υπόθεση των Σπάτων. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης οφείλει να εξετάσει εάν η Εισαγγελία Αθηνών έχει εξαντλήσει το εκ του νόμου χρονικό όριο περάτωσης της ανάκρισης (ξεκίνησε τον Φεβρουάριο 2004). Επίσης το Υπουργείο Ανάπτυξης έστειλε στα Σπάτα συνεργεία ελέγχου για τις τιμές των σάντουιτς και του εμφιαλωμένου νερού, αλλά αδιαφορεί για τις υπέρογκες χρεώσεις του αεροδρομίου που πλήττουν τους ανήμπορους επιβάτες. Στο πλαίσιο των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ το ζήτημα της κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης του ΔΑΑ ΑΕ εξετάζεται από το Πρωτοδικείο του ΔΕΚ στο Λουξεμβούργο (υπόθεση Τα-306/05) ενώ στην Αθήνα το υπεύθυνο για τον ανταγωνισμό υπουργείο με πληροφόρησε γραπτώς ότι δεν έχει αρμοδιότητα για το θέμα. Η στάση αυτή των Υπουργείων την θεωρείτε όντως υπεύθυνη ή μήπως εντάσσεται σε ευρύτερο σχέδιο ορισμένων περί συγκάλυψης άνομων συμφερόντων εις βάρος των οικονομικά δοκιμαζόμενων πολιτών;
Παρακαλώ δεχθείτε, Αξιότιμε Κύριε πρωθυπουργέ, την έκφραση της σεβαστής μου εκτίμησης.

Ιωάννης Τερεζάκης

* Πρόσφατα η κα Neelie Kroes, Επίτροπος Ανταγωνισμού της ΕΕ, αναφερόμενη σε μεγάλο πρόστιμο (750,7 εκατ.ευρώ) που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Siemens, Alstom κλπ δήλωσε ότι «η Επιτροπή έθεσε τέλος σε ένα καρτέλ το οποίο έκλεβε τους καταναλωτές για περισσότερα από 16 χρόνια». Όταν η Επίτροπος χρησιμοποιεί τον όρο «έκλεβε» στα πλαίσια υπερβολικών τιμολογήσεων ενός καρτέλ, τότε κατά μείζονα λόγο η λέξη αυτή αρμόζει για την Hochtief AG για τα 2 δισ. ευρώ δημοσίου χρήματος.

15 χρόνια πριν

Επόμενο Κείμενο

Η δραχμή και η σκληρή αλήθεια

resized

ΚΑΝΕΙΣ από όσους ασχολούνται με τις εξελίξεις της οικονομικής ζωής της χώρας δεν μπορεί να αρνηθεί…

Σχετικά Κείμενα

Επιτέλους λευτεριά στο Ελληνικό

Χθες ανακοινώθηκε και επισήμως η παραχώρηση του Ελληνικού στη Lamda Development του ομίλου…

Ο ΟΤΕ ποτέ!!!

Το παραπάνω ήταν ένα σύνθημα του ΠΑΣΟΚ την εποχή του Παπανδρέου (πατρός), όταν ο Μητσοτάκης…