Κείμενα

Δελτίο Τύπου Προπαγάνδας

Ημερομηνία: 01 Ιουνίου 2010

Προπαγάνδα και ΜΜΕ

Πιστεύουμε πως οι γνώμες που έχουμε είναι δικές μας έτσι δεν είναι; Τι πιο λογικό θα μου πείτε. Και όμως οι γνώμες που οι περισσότεροι έχουμε δεν είναι δικές μας. Πολύ απλά έχουν κατασκευαστεί από ινστιτούτα ερευνών και έχουν διοχετευτεί μέσα στα Μέσα Ενημέρωσης και στους αναλυτές της κοινής γνώμης. Αυτό που "πιστεύουμε", δεν είναι δημιούργημα δικό μας αλλά κάποιου άλλου.

Τα παραδείγματα στη σημερινή πραγματικότητα πολλά και θα μπορούσε να αποτελέσει άσκηση διπλωματικής σε κάποιο φοιτητή κοινωνιολογίας.

Φέτος μόνο τα ΜΜΕ μας κάναν να πιστέψουμε πως είμαστε αντιμέτωποι με μια εξαιρετικά επικίνδυνη γρίπη. Φυσικά μια τέτοια γρίπη δεν υπήρχε και ήταν ένα καθαρό δημιούργημα που εξαφανίστηκε όταν τα ΜΜΕ έπαψαν να μιλούν για αυτή.

Αυτό που μας απασχολεί φυσικά σήμερα δεν είναι η γρίπη που την έχουμε ξεχάσει αλλά η οικονομία και τα σκληρά μέτρα που ήρθαν και έρχονται. Για να δούμε λοιπόν με κάποια παραδείγματα πως μας προετοίμασαν τα ΜΜΕ ας δούμε μερικές τακτικές προπαγάνδας

Η ΦΗΜΗ

Ο Γκέμπελς, αρχιτέκτονας της προπαγάνδας των Ναζί, όταν ήθελε να περικόψει στο στρατό του τα δελτία τροφίμων δεν το έκανε αμέσως μια που θα προκαλούσε αναστάτωση. Αρχικά το διέδιδε σαν φήμη οτι για παράδειγμα θα γινόταν περικοπή κατά 50%. Η φήμη αυτή αποσκοπούσε σε 2 επίπεδα. Πρώτα προετοίμαζε ψυχολογικά τη μάζα να συνηθίσει και να δεχτεί κάτι αφού μετά τον πρώτο πανικό η κατάσταση άρχιζε να ωριμάζει στο μυαλό του κόσμου. Σε δεύτερο επίπεδο όταν γινόταν περικοπή κατά 15% το ψυχολογικό αποτέλεσμα αντί να είναι απογοήτευση ήταν ανακούφιση.

Πάμε στην εποχή μας

Πέρσι την άνοιξη υπήρχαν κάποιες φήμες οτι τα ταμεία είναι άδεια και πως υπάρχει μια πιθανότητα οι δημόσιοι υπάλληλοι να μην πληρωθούν. Το μήνυμα ήταν σαφές "κοιτάξτε μη θεωρείται δεδομένο οτι θα πληρώνεστε για πάντα."

Φέτος όλα τα κανάλια διέδιδαν τη φήμη της περικοπής των δώρων Πάσχα και Χριστουγέννων. Καταστάσεις που ήταν αδιανόητες πριν από ένα χρόνο έγιναν καθημερινό θέμα σε ειδήσεις και συζητήσεις. Το αποτέλεσμα ήταν να συνηθίσουμε στην ιδέα.

Μόλις το Δεκέμβριο το Mega είχε αφιέρωμα για την οικονομική κρίση στην Ιρλανδία. Η εκπομπή αν και σε ένα βαθμό χρήσιμη επικεντρώνονταν σε ένα βασικό πράγμα. Στη μείωση των αποδοχών του δημοσίου στην Ιρλανδία. Ως δια μαγείας η μείωση πραγματοποιήθηκε και στην Ελλάδα.

Άλλη φήμη σημαντική που έχει διαδοθεί είναι οι μαζικές απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων. Δημόσιοι υπάλληλοι δεν απολύθηκαν ακόμα αλλά φυσικά έχουμε όλο τον καιρό να συνηθίσουμε στην ιδέα.

Τελευταία φήμη είναι οτι δε θα πάρουμε τη δεύτερη δόση του δανείου. Δεν ήμασταν καλά παιδιά βλέπεται.

Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

"Πείτε το πιο απίστευτο ψέμα. Αν το πείτε πολλές φορές στο τέλος ο κόσμος θα το πιστέψει"

Τι επαναλαμβάνεται σήμερα με τον ένα η άλλο τρόπο μα πολύ απλά οτι " ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΑ". Γίνονται άπειρες συζητήσεις στην τηλεόραση αλλά όλες ξεκινάν και τελειώνουν σε αυτή τη διαπίστωση. Το νόημα είναι ένα, συζητήστε ότι θέλετε για τα μέτρα πόσο σκληρά είναι, ποιους θα θίξουν, τι επιπτώσεις θα έχουν αλλά μη ξεχνάμε "ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΑ".

Τα σχήματα που επαναλαμβάνονται είναι πολλά και με λίγη παρατηρητικότητα μπορεί κάποιος να τα διακρίνει εύκολα "ΤΟ ΔΝΤ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ" κτλ

"Είναι αλήθεια οτι είχαμε ενα μόνο πράγμα να πούμε, και φωνάξαμε και κραυγαζαμε και το προπαγανδίζαμε ξανά και ξανά, με ένα πείσμα που οδηγούσε τους "σοφούς" στην απελπισία. Τo διακηρύξαμε με τέτοια απλότητα, που σκέφτηκαν οτι είναι παράλογο και σχεδόν παιδαριώδες. Δεν κατάλαβαν οτι η επανάληψη είναι ο προάγγελος της επιτυχίας και οτι η απλότητα είναι το κλειδί για το συναισθηματικό και νοητικό κόσμο των μαζών...."

14 χρόνια πριν

Επόμενο Κείμενο

To Mega είναι προφητικό!

Η διορατικότητα του συγκεκριμένου καναλιού είναι απίστευτη. Αφουγκράζεται με εκπληκτικό τρόπο το…

Σχετικά Κείμενα

Της Διβάνη της βρωμάει ο Ντι Κάπριο αλλά της ευωδιάζει ο Βενιζέλος

Σε ένα πρόσφατο άρθρο της,η κυρία Λένα Διβάνη,δηλώνει αγανακτισμένη με τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο και…

Ο Ευρωπαϊκός τύπος για το δημοψήφισμα

Liberation: "Χάος" (με ελληνικούς χαρακτήρες). Le Figaro: Με πρωτοσελίδη φωτογραφία του…